MALAYSIA-SINGAPORE-BRUNEI-INDONESIA-THAILAND-BANGLADESH
ADMIN AKAN UPDATEKAN INFO & TESTIMONI TERKINI DALAM MASA TERDEKAT

Maklum balas sertamerta CALL/WHATSAPP Faizah Abu Bakar 019-3227519

Wednesday, June 20, 2012

Kerosakan hati


Hati yang normal adalah halus dan kenyal bila disentuh. Ketika hati mempunyai masalah penyakit (misalnya Hepatitis C), hati mula menjadi bengkak. Sel hati mulai mengeluarkan enzim alanin aminotransferase ke darah. Dengan keadaan ini doktor dapat memberitahu anda keadaan hati anda. Bila kandungan enzim tersebut lebih tinggi dari normal, maka peringkat awal hati mulai rosak. Sewaktu penyakit hati berkembang, perubahan dan kerosakan hati akan meningkat.


Fibrosis
Setelah membengkak, hati mencuba memperbaiki dengan membentuk  parut kecil. Parut ini disebut "fibrosis", yang membuat hati lebih sulit melakukan fungsinya. Proses kerosakan  akan menyebabkan banyak parut terbentuk dan mulai menyatu, dalam tahap selanjutnya disebut "sirosis".


Sirosis
Kerosakan yang berulang menyebabkan darah tidak dapat mengalir dengan baik pada jaringan hati yang rusak. Hati mulai mencecut dan menjadi keras. Penyakit Hepatitis C kronik biasanya dapat menyebabkan sirosis sama seperti kelebihan mengamalkan minuman beralkohol.


Fungsi hati rosak
Sewaktu sirosis bertambah parah, hati tidak dapat menyaring kotoran, racun, dan ubat yang ada dalam darah. Hati tidak lagi dapat memproduksi “clotting factor” untuk menghentikan pendarahan. Cairan tubuh terbentuk pada abdomen dan kaki, pendarahan pada usus sering terjadi, dan biasanya fungsi mental menjadi lambat. Pada saat ini, pembedahan hati adalah pilihan satu-satunya.

Kanser hati
Kadang kala kerosakan sel hati diikuti dengan perubahan gen sel yang mana kan menjadi kanser. Pesakit Hepatitis C kronik memiliki rasiko lebih tinggi untuk menderita "hepatocellular carcinoma", yakni tumor hati.

Pencegahan Kerusakan Hati
Sirosis dapat dihentikan dan kadang kala dapat dicegah. Untuk pesakit Hepatitis C kronik, sangat penting untuk mencegah kerosakan lebih lanjut pada hati dimana sirosis lebih buruk. Selain itu, jika anda penderita penyakit Hepatitis C hindari alkohol. Juga jangan minum alkohol dengan acetaminophen (merupakan kandungan obat sakit kepala dan flu), karena bila dikonsumsi berbarengan dapat menyebabkan kondisi "hepatitis fulminant", yang dapat menyebabkan fungsi hati akan mengalami kerosakan teruk.


Tip memastikan hati anda dalam keadaan baik
Cuba angkat tangan sebelah tangan kanan dan tekan pada bahagian hati anda, sekiranya keras dan terasa mual mungkin ada kelainan pada hati anda
Lebih-lebih lagi jika anda sering sendawa.

Disini saya, bukan menakut-nakuti anda tapi apabila itu terjadi, silakan dapat rawatan pakar.

Penyakit hati apabila ditangani lebih awal maka peluang sembuh lebih besar.


Produk terbaru Khusus utk Hati.
Dapat kan maklumat


FAKTA POPULAR

Email Admin

Hubungi kami untuk kami BUKTIKAN:
Nama:
Alamat Email:
BLOG URL
Catatan
Pastikan email anda betul kerana sukar untuk Admin membalasnya.
Maklum balas sertamerta call/sms Faizah Abu Bakar 019-3227519
Related Posts with Thumbnails